My Elysium
درس معلم گر بود زمزه ی محبتی جمعه به مکتب اورد طفل گریز پای را

 

برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۱ را بشناسید + عکس 

ادبیات - جایزه نوبل ادبیات سال 2011 به توماس ترانسترومر شاعر سوئدی رسید که در ایران چندان شناخته‌شده نیست.

حسین عیدی‌زاده: توماس ترانسترومر متولد 15 آوریل 1931 در استکهلم سوئد است. او نویسنده، شاعر و مترجم است. شعرهای او در سوئد و سراسر دنیا بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.

ترانسترومر دوران راهنمایی را در مدرسه لاتین سودرا در استکهلم گذراند و سال 1956 در رشته روانشناسی از دانشگاه استکهلم فارغ‌التحصیل شد.

او نوشتن را از 13 سالگی شروع کرد و اولین مجموع شعرش با عنوان «17 شعر» را سال 1954 به چاپ رساند. ترجمه مجموعه اشعار او به انگلیسی سال 1997 به ترجمه روبین فالتن چاپ شد. چاپ مجدد این مجموعه شعر با نام «معمای بزرگ» سال 2006 منتشر شد.
 
ترانسترومر سال 1993 خودزندگی‌نامه کوتاهی با عنوان «خاطرات نگاه به خودم» را منتشر شد.

دیگر شاعران هم‌دوره ترانسترومر به ویژه در دهه 1970 که همه چیز سیاسی بود او را متهم به به جدا بودن از ریشه‌هایش و فقدان مسائل سیاسی در شعرها و رمان‌هایش کردند. آثار او ترکیبی از مدرنیسم و اکسپرسیونیسم/سوررئالیسم شعر قرن بیستم است.

تصاویر او از نزدگی روزمره و طبیعت واضح و ساده هستند، اما درکی معنوی از جنبه‌های مختلف هستی و ذهن بشر در خود دارند.



ترانسترومر سال 1990 سکته کرد و از همان زمان تکلمش دچار مشکل شد، اما این مسئله موجب نشد از نوشتن دست بکشد. او یکی از بزرگترین شاعران تاریخ ادبیات سوئد است و بسیاری سال‌ها بود او را بخت بردن نوبل ادبیات می‌دانستند و این اتفاق بالاخره امسال رخ داد و ترانسترومر بنده نوبل ادبیات 2011 شد.

این شاعر جوایز ادبی مختلفی به خانه برده است؛ جایزه بونیر شعر، جایزه پتراش از آلمان، جایزه بلمان، 1979 جایزه دونیو، جایزه پترارکا، جایزه پیشگامان ادبی، جایزه پیلوت، جایزه داوران شمال، جایزه آگوست، جایزه شعر استروگای مقدونیه و جایزه سوئدی هیئت بین‌المللی شعر برخی از این جوایز هستند.

اشعار ترانسترومر به 50 زبان دنیا (از جمله فارسی) ترجمه شده‌اند. سال 2007 این شاعر جایزه یک عمر فعالیت ادبی را از سازمان گریفین برای «تعالی شعر»هایش دریافت کرد. جایزه شعر گریفین سالانه به شاعری برجسته اعطا می‌شود.

تراسنترومر علاوه بر فعالیت ادبی به عنوان یک روانشناس ماهر نیز شناخته می‌شود و تا قبل از سکته به طبابت می‌پرداخت. او به نوجوانان زندانی، معتادان، معلولان و محکومان زندانی مشاوره می‌داد.

ترانسترومر نوازنده پیانو ماهری هم هست و از زمانی که سکته کرد باز هم به نواختن ادامه می‌دهد، منتها با یک دست.

آکادمی نوبل دلیل اهدای نوبل به ترانسترومر را «تصویر تازه‌ای از واقعیت» خواند که او «از طریق ایماژهای پرمغز و گویای اشعارش» به خواننده القا می‌کند.

شعر «نیمه زمستان» از ترانسترومر:

درخششی آبی رنگ

از تاروپود لباسم می‌گذرد.

نیمه زمستان.

نبض‌نگار یخی جلنگ‌جلنگ می‌کند.

چشمانم را می‌بندم.

جایی دنیایی خاموش می‌بینم

و دروازه‌ای

که در آن مردگان را

قاچاقی از مرز رد می‌کنند.
 

 



پنج شنبه 21 مهر 1390برچسب:, :: 12:57 ::  نويسنده : faraz khanbabaei       
موسیقی ؛دلیل محبوبیت روزافزون تلفن همراه  
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا
آفتاب :بر اساس بررسی‌های جهانی، تلفن‌های همراه رفته رفته تبدیل به مطلوب‌ترین ابزار برای گوش دادن به موسیقی می‌شوند. 
بررسی‌های محققان TNS نشان می‌دهد که در حال حاضر از هر پنج کاربر تلفن همراه یک نفر با دستگاه خود موسیقی گوش می‌کند که نیمی ‌از این تعداد در مسیر محل کار خود و 23 درصد نیز در رختخواب از طریق تلفن همراه موسیقی گوش می‌دهند . 
این بررسی بر روی شش هزار و 800 کاربر تلفن همراه 16 تا 18 ساله در 16 کشور جهان از جمله ، فرانسه ، آلمان ، روسیه و انگلستان انجام شده است . 
35 درصد از افراد مورد تحقیق نیز گفته‌اند که قصد دارند در آینده از این کاربرد تلفن همراه استفاده کنند.
 
 
 آدامس‌های پان آلوده به مخدر است
 
 
ایسکانیوز ـ جوانان کشورمان به تازگی در معرض خطر جدیدی قرار گرفته‌اند که ناشی از ورود نوعی مخدر به نام پان است. 
به گزارش سرویس حوادث ایسکانیوز، این ماده مخدر که در بسته بندی آلومینیومی و با تصاویر جذاب رنگی عرضه می‌شود، در قالب پودر، آدامس و باستیل، طعم‌های مختلف گیاهی از جمله نعناع دارد و چون ارزان به فروش می‌رسد عده زیادی از جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار داده است
 
 
این ماده مخدر که در پاکستان و هند تهیه می‌شود، دقایقی زیر زبان می‌ماند، سپس تفاله آن دور ریخته می‌شود و بعد از لحظاتی شادی توام با سرگیجه، نبود تعادل و تخریب اعصاب به همراه دارد که بسیار خطرناک و حتی مرگ آفرین است.


چهار شنبه 20 مهر 1390برچسب:, :: 14:52 ::  نويسنده : faraz khanbabaei       

به گزارش ایلنا، از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در آسیا در گروه E تیم ملی کشورمان میزبان بحرین بود که موفق شد این حریف عربی خود را با ۶ گل بدرقه کند که در هر نیمه ۳ گل را وارد دروازه این حریف کرد. 



این دیدار از ساعت۱۹:۳۰ در ورزشگاه آزادی برگزار شد و سفید‌پوشان کشورمان موفق شدند با گل‌های سید جلال حسینی در دقیقه (۲۲)، مجتبی جباری در دقیقه (۳۴)، هادی عقیلی در دقیقه (۴۲)، آندرانیک تیموریان در دقیقه (۶۲)، کریم انصاری فرد در دقیقه (۷۶) و غلامرضا رضایی در دقیقه (۸۳) دروازه بحرین را به توپ ببندند تا نتیجه‌ای جالب توجه در این دیدار رقم بخورد. 



با پایان این دیدار تیم ملی فوتبال ایران ۷ امتیازی شد و با تفاضل گل ۹+ در صدر جدول گروه E قرار گرفت. قطر نیز پس از پیروزی مقابل اندونزی ۵ امتیازی شد و در رده دوم قرار گرفت. 



نگته قابل ذکر در این دیدار اخراج بازیکن بحرین در ثانیه ۴۰ بازی بود که شیرازه این تیم را از هم پاشید تا ملی پوشان ایران با خیالی آسوده‌تر به دروازه این حریف حمله کنند و ۶ گل را در کیسه آن‌ها بکارند. 



همچنین در دور سوم مرحله نخست گروهی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در آسیا و در گروه E، قطر هم موفق شد اندونزی را ۳ بر ۲ شکست دهد و تا اندونزی همچنان بدون امتیاز بماند. 



اما در بازی‌های گروه A اردن با گذشتن از سد سنگاپور در صدر جدول این گروه قرار گرفت. چینی‌ها هم که کاماچو را به خدمت گرفته‌اند مقابل عراق در خانه شکست خوردند.. عراق با این پیروزی ۶ امتیازی شد و بالا‌تر از چین که ۳ امتیاز دارد در مکان دوم گروه A قرار گرفت. سنگاپور هم تیم بدون امتیاز این گروه است که همچنان در رتبه چهارم است. 



اما در گروه B کره جنوبی در خانه با نتیجه ۲ بر یک از سد امارات گذشت. دیدار لبنان و کویت هم از دقایقی پیش آغاز شده که تا پایان دقیقه ۲۵ این بازی بدون گل مساوی دنبال می‌شود. 



در جدول این گروه کره جنوبی با ۷ امتیاز صدرنشین است، کویت با ۴ امتیاز در مکان دوم قرار دارد و لبنان و امارات هم به ترتیب با ۳ و صفر امتیاز در رده‌های سوم و چهارم هستند. 



در گروه C مرحله مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا کره شمالی در خانه با یک گل مغلوب ازبکستان شد و ژاپن در دیداری پرگل تاجیکستان را با ۸ گل در هم کوبید. 



در جدول این گروه ژاپن با ۷ امتیاز و تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد. ازبکستان نیز با ۷ امتیاز در رتبه دوم است. کره شمالی با ۳ امتیاز در رده سوم و تاجیکستان هم بدون امتیاز در قعر جدول قرار دارد. 



در گروه D استرالیا سومین پیروزی پیاپی خود را کسب کرد و در خانه با ۳ گل از سد عمان گذشت. در دیگر دیدار این گروه تیم ملی عربستان مه‌مان تایلند بود اما شاگردان فرانک رایکارد از این دیدار هم نتوانستند امتیازی کسب کنند تا وضعیت عربستان برای صعود به دور بعد همچنان نامعلوم باشد. 



در جدول این گروه استرالیا با ۹ امتیاز صدرنشین است و تایلند با ۴ امتیاز، عربستان با ۲ امتیاز و عمان با یک امتیاز به ترتیب در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند. 

         


صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
درباره وبلاگ

کوه با نخستین سنگ‌ها آغاز می‌شود و انسان با نخستین درد. در من زندانی ستمگری بود که به آواز زنجیرش خو نمی کرد- من با نخستین نگاه تو آغاز شدم.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان My Elysium و آدرس brokenangles.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان